Om uddannelsen “Viden og redskaber til arbejdet med par”
“Jeg håber, det bliver en del af vores faste uddannelsesprogram”
Sygeplejerske Lene Hvelplund arbejder i Novaví, som er et behandlingstilbud til mennesker med et alkoholmisbrug. Sammen med de øvrige alkoholbehandlere har hun taget faguddannelsen ”Viden og redskaber til arbejdet med par”, som blev afholdt over tre dage på arbejdspladsen. Hun fortæller her, hvordan faggruppen af alkoholbehandlere kan bruge den nye viden i deres daglige arbejde.
Hvad var din baggrund for at tage uddannelsen ”Viden og redskaber til arbejdet med par”?
”Jeg har igennem længere tid argumenteret for, at vi i Novaví skulle kvalificeres bedre til at kunne arbejde med par med uddannelsen ”Viden og redskaber i arbejdet med par”. Jeg har tidligere deltaget på et parkursus (PREP) på Center for Familieudvikling, og her fik jeg en grundviden om parrelationen, som jeg ønskede, at hele gruppen af alkoholbehandlere fik indblik i.
Helt overordnet giver det god mening for os i Novaví at involvere partneren i vores arbejde.
For det første er det ofte partneren, der har skubbet på for et behandlingsforløb. For det andet påvirker et alkoholmisbrug ikke kun den drikkende, men hele familien. Desuden er det vores erfaring, at jo mere partneren bliver en del af forløbet, desto større effekt får behandlingen.
Når partneren opsøger os, sker det ofte med en forventning om, at vi som fagpersoner skal sige, at den anden drikker for meget. Vi oplever igen og igen, at ham eller hende, der har et alkoholmisbrug, bliver gjort til skurken. Her er det vores erfaring, at skurke-rollen kan fremkalde dårlige minder eller forstærke en negativ selvopfattelse hos den drikkende, og vi ser, at det kan blive uheldigt for dynamikken i parforholdet og for selve behandlingen.
Vi møder derfor ofte par, men det er ind imellem svært for os som alkoholbehandlere at håndtere det, der sker i parrelationen og lige vide, hvad vi skal gøre.”
Hvordan har I kunnet bruge uddannelsen ”Viden og redskaber til arbejdet med par”?
”Hos os har vi selvsagt fokus på det, der handler om alkohol. Efter uddannelsen er vi dog blevet bedre til at identificere, at der kan være andet, der udfordrer parforholdet end alkoholmisbruget alene.
Uddannelsen viste, hvordan parforholdet kan blive påvirket af f.eks. vores emotionelle sårbarheder, vores indbyrdes forskelligheder og af ekstern stress. Her skal vi som behandlere kunne skille tingene ad og se, hvor alkoholen står i det samlede billede.
Med uddannelsen i ryggen kan vi bedre identificere, at der ofte er negative mønstre, der går igen i parforholdet. F.eks. at den pårørende bliver opsøgende og måske stiller krav om forandring, mens den drikkende bliver tilbagetrækkende og undvigende. Det er et helt almindeligt mønster af ”krav-tilbagetrækning”, som man ser hos mange par – også par uden alkoholproblemer – men som kan blive forstørret, når der er tale om et misbrug hos den ene, og der står en flaske i vejen.
Når par førhen er landet foran mig, har jeg som behandler ind imellem følt: ’Puha, det her er virkelig konfliktfyldt, og bølgerne går højt.’
Efter vi har taget uddannelsen, har vi som medarbejdergruppe fået kendskab til nogle grundlæggende greb, vi kan bruge i vores parsamtaler. Vi har fået et indblik i, hvordan vi kan sætte konteksten for nye og bedre samtaler.
Som fagpersoner skal vi ikke bare finde skurken, og vi skal ikke nødvendigvis løse alle parrets problemer. Derimod kan vi positionere os bedre og facilitere nogle samtaler, hvor vi giver plads til de forskellige perspektiver og også hjælper par godt videre i deres proces – f.eks. til at bryde nogle negative samspilsmønstre og genskabe kontakten til hinanden. Lykkes det, er det virkelig godt.
For os har uddannelsen indgydet mere mod til at kaste os ud i at have parsamtaler. Vi har fået viden og redskaber, og vi er blevet betrygget i, at vi ikke skal fikse alle problemer, men kan bidrage positivt i processen. Det gør for mig at se, at den enkelte medarbejder i højere grad tør tage skridtet og have samtaler med par. Jeg vil sige, at vi er blevet mere modige.”
Vil du anbefale uddannelsen til andre?
”Jeg kan klart anbefale uddannelsen! Undervisningen var koblet op på teori og samtidig formidlet ’nede på jorden’, så det var til at forstå, og der blev delt rigtig meget viden undervejs.
Man mærker også, at underviserne brænder for det, de fortæller om, og at dette fagfelt har betydning på så mange planer i vores samfund. Fagstoffet blev hævet op, og der blev givet et systemiske blik på, hvor betydningsfuldt parforholdet er for vores individuelle trivsel, vores børn og vores samfund. Samtidig blev det hevet ned og sat i forhold til ens eget parforhold derhjemme – alt imens det gennemgående fokus var, at vi som fagfolk skal kunne varetage parsamtaler i vores arbejde.
Der var ikke så mange øvelser undervejs i uddannelsen, og det kunne der godt have været mere af. Men når vi kastede os ud i at afprøve øvelserne, var underviserne gode til at opmuntre os. Stillede vi spørgsmål, var de også meget lydhøre, gav relevante svar og anerkendte den ekspertviden, vi selv sidder med på vores område.
Underviserne var i det hele taget meget professionelle. Der var en god vekslen mellem samtaler i grupper og plenumundervisning, hvor underviserne både formidlede brugbar teori og gav mange eksempler fra deres egen praksis og personlige liv. Det gjorde det levende og sjovt. Der var heller ingen, der lavede ’snigeren’ og blev væk. Alle behandlere fra Novaví deltog i det hele.
Jeg håber, at ”Viden og redskaber til arbejdet med par” på sigt bliver en del af vores faste uddannelsesprogram for medarbejdere på Novaví. Det er mit håb, at den tænkning om parrelationen, som vi her er blevet præsenteret for, bliver integreret i vores organisation. Jeg synes, det giver så god mening.
Jeg kunne i det hele taget ønske, at langt flere institutioner og hele den sociale sektor får et større indblik i denne viden. Ikke for at kunne afholde lange parterapeutiske forløb, men fordi man som fagperson ofte har brug for et fundament af viden om parforholdet. Sådan er det i hvert fald for os.”
“Arbejdet med parforhold ligger godt i tråd med børns trivsel”
Ann-Dorte Friese er familiekonsulent i Allerød Kommune, og hun har taget uddannelsen ”Viden og redskaber til arbejdet med par”. Læs her, hvad hun fik ud af at deltage, og hvorfor hun kan anbefale uddannelsen til andre relevante fagpersoner.
Hvad arbejder du med til daglig?
”Jeg er familiekonsulent i Allerød Kommune, hvor jeg arbejder indenfor Børne- og Familieområdet og bliver tilknyttet familier med henvisning til forskellige paragraffer. Det kan være rådgivning- og vejledningsforløb eller længerevarende foranstaltninger.
Jeg er oprindeligt uddannet pædagog og har siden taget forskellige efteruddannelser. Igennem syv år har jeg arbejdet som familiekonsulent og de sidste 3½ år i Allerød Kommune.”
Hvordan har du kunnet bruge uddannelsen i dit arbejde?
”Førhen har jeg ikke arbejdet så meget med par, fordi jeg er tilknyttet Børneområdet. På Børneområdet tager vi udgangspunkt i barnets behov, og det er, når barnet oplever udfordringer eller mistrivsel, at jeg kommer på banen som familiekonsulent. Ofte viser det sig dog, at der også er ting i forældrenes parforhold, som er med til at gøre barnets og familiens situation svær.
Fremover kan vi bedre tilbyde forebyggende hjælp til forældrepar i Allerød Kommune, fordi vi har uddannelsen med os. Mine kollegaer og jeg har f.eks. bedre forudsætninger for at tage nogle fagligt kvalificerede samtaler med par, og på den måde kan vi bedre rette fokus på, hvordan parforholdet og forældreskabet ligger i tråd med børns trivsel.
I Allerød Kommune har vi en overrepræsentation af familier, hvor forældrenes skilsmisse er en del af problematikken, og hvor vi som fagpersoner bliver tilknyttet, fordi den skilte familie har det svært. Ved at få mere fokus på at tilbyde forebyggende støtte, kan vi måske få færre sager, hvor så komplekse skilsmisser bliver aktuelt.
Vi er lige gået i gang med at afholde forebyggende parkurser (PREP) til par i Allerød. Jeg har undervist på mit første parkursus, og der skulle jeg for alvor bruge det, jeg har lært på uddannelsen og den efterfølgende certificering, jeg også har taget på Center for Familieudvikling.
Uddannelsen hedder ”Viden og redskaber til arbejdet med par”, men jeg har faktisk kunnet bruge det både i pararbejdet og efter et eventuelt brud. Altså til forældrepar, der har det svært sammen – men også til skilte forældre, der er gået fra hinanden. Det lyder måske mærkeligt. Men i begge tilfælde kan intimiteten være gået tabt, eller der kan være store kommunikationsudfordringer, samtidig med at der er et forældreskab, der fortsat skal bevares. Derfor kan mange af de samme negative mønstre være på spil, og der er en grundlæggende faglig viden, som er relevant at bruge i begge sammenhænge.”
Hvad husker du særligt fra ”Viden og redskaber til arbejdet med par”?
”Det var nogle gode uddannelsesdage, og stoffet blev videreformidlet virkelig fint.
Noget af det, jeg især husker, er faktisk en tegning, der blev præsenteret på kurset. På konkret og overskuelig vis illustrerede tegningen de typiske negative mønstre, der kan opstå i parrelationen. Den illustrerede også, hvordan psykisk sårbarhed og ekstern stress kan påvirke parforholdet, og hvordan en væsentlig udfordring for mange par i bund og grund handler om tab af intimitet.
Den illustration står ret præsent for mig og gav et godt overbliksbillede, som jeg har taget med mig og kan bruge, når jeg møder par i mit arbejde.”
Vil du anbefale uddannelsen til andre?
”Ja, det vil jeg. Det var god og interessant undervisning, og jeg fik nyttig viden med mig.
Det blev også præsenteret på en måde, så det var tilgængeligt at arbejde med efterfølgende, og sådan talte kurset fint til mig. Jo nemmere det er at omsætte i praksis, des bedre fungerer det for mig. Der blev rejst nogle relevante problemstillinger i forhold til mit arbejde, så det var nemt at tænke i, hvordan jeg kunne bruge det i min hverdag.
Ofte når jeg er på kursus, er det udelukkende med mine kollegaer eller med andre fagfolk, der arbejder indenfor samme område. På ”Viden og redskaber til arbejdet med par” var der derimod en god variation blandt deltagerne på holdet. Det var folk, der arbejder med noget forskelligt til hverdag, og som skal bruge undervisningen på forskellige måder, og det gav en ret god dynamik i løbet af de tre uddannelsesdage.”
Det er rart, at vi – mine kollegaer og jeg – med afsæt i uddannelsen har fået noget med os, vi nu kan tilbyde forældre i kommunen. Både at vi som fagfolk har fået en viden, vi kan bruge i vores møde med forældrepar, så vi kan hjælpe dem videre, og at vi kan udbyde forebyggende parkurser (PREP), fordi vi også har taget certificeringsuddannelsen.”
“Uddannelsen har helt klart medvirket til at skærpe mit faglige fokus“
Gry Midjord er behandler hos Novavi, der er Danmarks største leverandør af alkoholbehandling. Sammen med sine kollegaer tog hun faguddannelsen ”Viden og redskaber til arbejdet med par”, som afholdes af Center for Familieudvikling. Og det har styrket hendes faglige praksis på et vigtigt område. I sit arbejde møder hun nemlig ofte mennesker, som har brug for mere end alkoholbehandling. De har også brug for professionel hjælp til at tage hånd om parrelationen.
Var der noget i uddannelsen, der gjorde særligt indtryk på dig?
”Ja, det var der. Vi kender måske billedet af, at vi i et parforhold taler fra hver vores ø. Der kan dog ske det, at vi som par ser noget forskelligt, når vi betragter udfordringer i parforholdet fra hvert vores perspektiv. Vi begynder måske at misforstå hinanden, eller vi kommer til at kæmpe om, hvem der ser det ”rigtige”, når vi har en diskussion.
På uddannelsen fik jeg et konkret billede på noget af det. Jeg kunne godt lide illustrationen med et ottetal, der ligger ned, hvilket også kendes som et evighedstegn. Det blev for mig et billede på de negative mønstre i parforholdet, vi alle kan havne i, og som risikerer at fortsætte – billedligt talt i det uendelige – hvis vi ikke får taget hånd om det.
Trækker man en streg gennem ottetallet, kan det minde om et isbjerg, som er skåret over af en havoverflade. I et parforhold er alt over vandet det, vi siger højt og kommunikerer gennem vores reaktioner, mens det under vandet er de tanker og følelser, vi holder for os selv. Det interessante bliver, når par vover at kigge på, hvad der sker under vandet og begynder at forstå hinandens bevæggrunde og ”dyb”.
Netop den proces kan jeg hjælpe par til at tage hul på. Jeg har før gerne villet tage den samtale, og nu synes jeg, jeg har fået et sprog for, hvad der sker hos par – både på overfladen og under overfladen. Jeg har fået et overblik over, hvordan jeg kan spørge ind til de reaktioner, følelser, tanker og mønstre, som er på spil i parforholdet. Jeg synes i det hele taget, det er blevet nemmere at tale struktureret med par om disse ting, fordi jeg selv har fået en model at tage afsæt i.”
Hvad kan du særligt bruge i dit daglige arbejde?
”Jeg arbejder terapeutisk i forvejen, og nogle af de ting, jeg blev præsenteret for på uddannelsen, arbejder jeg allerede med. For mig var det rart at blive ”stivet lidt af” og få nogle begreber for det, jeg gør. Det medvirkede til at forsimple noget meget komplekst. Jeg har selv kompleksiteten for øje, og nu kan jeg tage udgangspunkt i en mere simpel model.
Jeg fik i det hele taget virkelig mange guldkorn med mig. Sætter jeg mig ned og kigger på mine noter fra uddannelsen inden en parsamtale, så skærper det min opmærksomhed og mit fokus. Det gør, at jeg bedre kan stille skarpt på, hvad der kan gå galt mellem to mennesker, der ønsker at have en nær relation, og hvordan jeg kan hjælpe dem videre.”
Vil du anbefale uddannelsen til andre?
”Jeg vil helt sikkert anbefale den. Det var en dejlig overskuelig uddannelse. Taget i betragtning at det var tre dage med tætpakket program om et komplekst emne, så formåede underviserne at formidle det på en let – og næsten legende – måde og overvejende ved hjælp af gode slides undervejs.
Det var også videnstungt noget af det, der blev formidlet, hvilket jeg selv godt kan lide. Uddannelsen har helt klart medvirket til at skærpe mit faglige fokus. En klar anbefaling herfra.”